מערך בנושא מערכות יחסים מיטיבות בגיל ההתבגרות
מותאם למפגש פרונטלי ולמקוון - חטיבת ביניים ותיכון
משך פעילות: 45-60 דקות
מטרות:
- המשתתפים.ות ידעו לזהות ולהגדיר את הגבולות האישיים שלהם.ן בתוך מערכות יחסים.
- המשתתפים.ות יפתחו ראייה ביקורתית וחיובית על מערכות יחסים.
- המשתתפים.ות ילמדו לזהות קווים שעלולים להיות מדאיגים וילמדו להגיב עליהם בצורה מיטיבה.
מערכות יחסים הן חלק מרכזי בעולמם של בני נוער, והן מהוות זירה משמעותית להתפתחות רגשית, חברתית וזהותית. בגיל ההתבגרות, צעירים.ות חווים.ות לראשונה התאהבויות, קשרים רומנטיים ומערכות יחסים אינטימיות. חוויות אלו, על אף היותן מרגשות ומשמעותיות, יכולות גם לעורר תחושות של בלבול, חוסר ביטחון וחרדה. כמחנכים.ות, יש לנו הזדמנות ואחריות לסייע לבני הנוער לפתח כלים להתמודדות עם מורכבויות אלו ולהנחיל להם ערכים של כבוד הדדי, תקשורת בריאה והקשבה לעצמי.
המערך הנוכחי נבנה מתוך תפיסה חינוכית המדגישה את החיובי והמעצים במערכות יחסים, תוך התייחסות רגישה ואחראית גם לאתגרים. אנו מאמינים.ות שיש חשיבות רבה ליצירת שיח פתוח ובטוח על מערכות יחסים, שיח המאפשר לבני הנוער להביע את עצמם בכנות, לשתף בחוויות ולשאול שאלות. המערך בנוי באופן שמעודד דיאלוג משמעותי, מפתח חשיבה ביקורתית, ומספק כלים מעשיים להתמודדות עם מצבים מורכבים בקשר.
חשוב לזכור שכמחנכים.ות, תפקידנו אינו לשפוט או להכתיב, אלא לאפשר שיח פתוח ומכבד, להקשיב, ולהוות מודל לתקשורת מיטיבה. המערך משלב פעילויות חווייתיות, דיונים ותרגילים המאפשרים לבני הנוער לבחון את עמדותיהם, לזהות את גבולותיהם האישיים, ולפתח מודעות לסימני אזהרה בקשר. המטרה היא להעצים את בני הנוער להיות מודעים לעצמם, לצרכיהם ולזכותם למערכות יחסים מכבדות ומיטביות.
לעוד הרחבה בנושא:
- תיאורית משולש האהבה (סטרנברג) - כלי נוסף שיכול לסייע לבני נוער בהעמקת קשרים, "תיאוריית משולש האהבה" של סטרנברג מסבירה את מרכיבי האהבה באמצעות שלושה רכיבים עיקריים: אינטימיות, תשוקה ומחויבות. שילובים שונים בין שלושת הרכיבים יוצרים סוגים שונים של מערכות יחסים, ומאפשרים להבין את המורכבויות והצרכים השונים בכל קשר זוגי. להעמקה: תיאוריית משולש האהבה.
- מאמר בנושא מערכות יחסים בקרב בני נוער - בגיל ההתבגרות, מערכות יחסים רומנטיות ממלאות תפקיד מרכזי בהתפתחות האישית והחברתית של בני הנוער. להעמקה בנושא: זוגיות בגיל ההתבגרות.
המערך:
- סבב פתיחה – קשרים
סבב שיתופים – כל משתתף.ת משתף.ת בתורו.ה על קשר משמעותי שיש לי בחיים. - סרטון ודיון על מערכות יחסים מיטיבות
סרטון מתוך הסדרה "עוצר נשימה" (עונה 2, פרק 4, דקה 23:43-24:35) – הסרטון מערכות יחסים להראות את הסרטון ולפתוח דיון שעוסק בללמוד מה חשוב לנו במערכות יחסים.- מה ראיתם בסרטון?
- על מה אימוג'ן מתעצבנת?
- מה חסר לאימוג'ן בקשר?
- מה מבחינתכם חשוב במערכות יחסים?
- מה זה אומר להיות בן\בת זוג של מישהו.י?
- סיטואציות בזוגיות סיטואציות – מערכות יחסים
הסיטואציות נמצאות בנספחים (או בקובץ נפרד) – קריאת סיטואציות הקשורות במערכות יחסים מיטיביות ודיון עליהן (5 סיטואציות). מחלקים.ות לכל זוג כרטיסייה עם סיטואציה הקשורה למערכות יחסים מיטביות, כל זוג צריך לקרוא ולהציג את הסיטואציה לשאר הכיתה ולדבר עליה / או כל פעם מישהו.י עולה להקריא סיטואציה והכיתה מדברת עליה / או המנחה מקריא.ה סיטואציה ודנים עליה / או לחלק לקבוצות וכל קבוצה מדברת על הסיטואציה ובסוף מציגים אותה. - סיכום
סבב איך אנחנו מרגישים.ות ואיחול לחבר.ה טוב.ה שהקשר של מערכות יחסים.
נספחים:
"יובל ונועה מי"ב התחילו לצאת. בהתחלה היה נהדר – הם בילו המון זמן יחד והכל הרגיש טוב. אחרי חודש, יובל התחיל להתלונן כשנועה יצאה עם חברות. הוא ביקש שתבטל את המפגש שקבעה עם רותם חברה שלה כי 'זה מבזבז זמן שהיא יכולה להיות איתו'."
- מה דעתכם.ן על הבקשה של יובל?
- איך לדעתכם.ן נועה מרגישה במצב הזה?
- איפה עובר הגבול בין רצון להיות יחד לבין פגיעה במרחב האישי?
- מה ההבדל בין דאגה ואכפתיות לבין שליטה בקשר?
קשר זוגי מיטיב מאפשר לשני הצדדים לשמור על העצמאות והזהות האישית, כולל קשרים חברתיים ותחומי עניין. התנהגות שמנסה להגביל או לבודד את בן/בת הזוג היא סימן אזהרה שצריך להתייחס אליו. חשוב לזכור שאהבה מתבטאת בתמיכה, כבוד לרצונות של השני, ויכולת לתת מרחב – לא בשליטה ובהגבלה.
- מה דעתכם.ן על הסיטואציה?
- איך אפשר לכבד גם את הרצון של עומר וגם את הקצב של איתי?
- למה לדעתכם.ן חשוב לעומר להציג את איתי כחבר שלו?
- מה עוזר לנו להרגיש בטוחים.ות לשתף אחרים.ות במי שאנחנו?
- מה דעתכם.ן על הסיטואציה?
- איך לדעתכם.ן ליאת מרגישה במצב הזה?
- איך אפשר או נכון לתקשר בסיטואציה כז?
- מה דעתכם.ן על הסיטואציה?
- איך אפשר למצוא איזון בין זוגיות לבין דברים אחרים שחשובים לנו?
- מתי זה הופך מ'לתת מרחב' ל'להרגיש לבד בקשר'?
- מה אתם.ן חושבים.ות על הסיטואציה הזו? שמעתם.ן על מקרה דומה?
- למה לפעמים קשה לנו להראות חיבה בפומבי?
- איך אפשר למצוא פתרון שטוב לשני הצדדים?
- מה דעתכם.ן על הסיטואציה?
- למה לפעמים אנחנו מפרשים.ות חוסר מוכנות כחוסר משיכה?
- איך אפשר לתקשר סיטואציה כזאת לצד השני ?